Een onlinetussenhandelsdienst kan een groot of een klein digitaal platform zijn. U kunt het platform gebruiken om uw producten en diensten te verkopen aan consumenten.
Voorbeelden van online platforms zijn:
U heeft recht op duidelijke informatie. Bijvoorbeeld:
De informatie over zoekresultaten, gegevens en andere informatie moet in begrijpelijke taal in de algemene voorwaarden van het platform staan. Deze algemene voorwaarden moeten duidelijk voor u zijn als u het contract sluit.
U moet makkelijk en direct contact op kunnen nemen met het platform. Bijvoorbeeld via een telefoonnummer, e-mail of contactformulier. Het platform mag niet alleen maar geautomatiseerd contact aanbieden, zoals een chatbot.
Het platform moet u minstens 15 dagen van tevoren melden als het de algemene voorwaarden wil wijzigen. Als u het daar niet mee eens bent, kunt u in deze periode het contract opzeggen. Moet u vanwege nieuwe algemene voorwaarden veel veranderen aan uw bedrijf? Dan moet het platform u al eerder laten weten dat het de algemene voorwaarden gaat veranderen.
In de algemene voorwaarden moet duidelijk staan hoe het platform of u het contract kan stoppen. En in welke situaties het platform uw account of content mag verwijderen. Bijvoorbeeld als u zich niet aan de algemene voorwaarden houdt.
Het platform moet u minstens 30 dagen van tevoren laten weten dat het uw account wil verwijderen. En uitleggen waarom. Deze periode geldt niet als u zich niet aan de wet houdt en bijvoorbeeld verboden producten verkoopt,.
Het online platform waarop u verkoopt, moet u helpen bij het oplossen van problemen (geschillenbeslechting). Het platform moet een klachtenloket hebben waar u gratis kunt melden als het platform zich niet aan de regels houdt. Bijvoorbeeld als het platform uw account verwijderd. Ook moet het platform iemand aanwijzen buiten de organisatie die u helpt bij het oplossen van een probleem tussen u en het platform (bemiddelaar).
De regels voor een klachtenloket en bemiddelaars gelden voor platforms met 50 of meer medewerkers en een jaaromzet van € 10 miljoen of meer.
Voor een aantal van de grootste digitale platforms (‘poortwachters’) gelden extra regels. Dit is geregeld in de Digital Markets Act (DMA). Op dit moment gelden de extra regels voor platforms van Alphabet (o.a. Google Search en YouTube), Amazon, Apple (o.a. Appstore), Booking.com, ByteDance (o.a. TikTok), Meta (o.a. Facebook en Instagram) en Microsoft (o.a. Windows en LinkedIn).
Verkoopt u via een van deze platforms?
Houdt een platform zich niet aan de regels? U kunt een melding doen bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De ACM kan de melding onderzoeken. In sommige gevallen kan de ACM een boete geven als een platform zich niet aan de wet houdt. In andere gevallen, vaak als het gaat om de grootste platforms, geeft de ACM de resultaten van haar onderzoek door aan de Europese Commissie. De Europese Commissie kan dan boetes opleggen.