Bekijk hier de door de Belastingdienst opgestelde eisen.
Elektronisch verstuurde facturen hebben officieel dezelfde status als facturen die per post verstuurd zijn. Overstappen op digitaal factureren kan je een aanzienlijke besparing van tijd en geld opleveren.
De factuur kan via e-mail verstuurd worden in de vorm van een PDF-, Excel- of Worddocument. Het heeft wel de voorkeur om je factuur in de vorm van een PDF te versturen. De ontvanger kan er dan niets meer aan veranderen. Theoretisch zou de ontvanger de bedragen of data van een elektronisch ontvangen Excel- of Worddocument kunnen aanpassen. Er zou dan discussie kunnen ontstaan over de inhoud van de factuur.
Ook voor je eigen administratie is het niet nodig facturen te printen en fysiek te bewaren. Een elektronisch systeem volstaat. Papieren rekeningen kunnen worden gescand en digitaal opgeslagen. De enige eis die de fiscus stelt, is dat de opgeslagen factuurgegevens bij controle binnen redelijke termijn ter beschikking gesteld moeten kunnen worden aan de inspecteur. Van elke factuur die je verstuurt, moet je wel een kopie bewaren in je administratie. De eisen voor elektronische en papieren facturen zijn gelijk.
Gefeliciteerd met jouw besluit om in 2025 een eigen bedrijf te gaan starten! Dit is een spannende en uitdagende stap, maar met de juiste voorbereiding kun je een goede start maken. In deze blog geef ik je 6 praktische tips om je op weg te helpen: