Wat is een franchise?

Franchising is een overeenkomst tussen twee partijen. Aan de ene kant staat de franchisegever: dit is de grote organisatie en eigenaar van de formule. Deze partij geeft de franchisenemer het recht om tegen een bepaalde vergoeding de onderneming met dezelfde handelsnaam te exploiteren. Aan de andere kant sta jij, de franchisenemer: de ondernemer van de franchiseformule. Als franchisenemer ben je eigenaar van het franchisebedrijf. Je bent dus wel degelijk zelfstandig ondernemer.

Hoe werkt een franchiseformule?

Een franchiseonderneming is vaak te herkennen aan de handelsnaam en het logo. De formule bevat een aantal vastgestelde voorwaarden waar iedere franchisenemer aan moet voldoen. Zo worden het product- of dienstaanbod, de reclame, tarieven, inkoop van producten, administratieve diensten en inrichting van jouw winkel door de franchisegever bepaald en geregeld. Uiteraard is de ene onderneming de andere niet, en mag je bij formule A meer zelf bepalen dan bij formule B.

Voor- en nadelen

Iedere vorm van ondernemen heeft voor- en nadelen. Zo ook franchising. We sommen hier een aantal voor- en nadelen voor jou op:

Voordelen:

Het is makkelijker om een bedrijf op te starten via franchising omdat het publiek vaak al bekend is met de handelsnaam van de formule.

Je krijgt als franchisenemer vaak begeleiding – zowel een financiële bijdrage als cursussen - van de franchisegever.

Je kunt als franchisenemer vaak een volledig product- of dienstenpakket afnemen en aanbieden aan de klant.

Zaken zoals administratie, marketing, inkoop worden voor je geregeld.

Nadelen:

Je bent als franchisenemer in vele gevallen afhankelijk van de franchiseformule als het gaat om  de tarieven en voorwaarden.

Je betaalt een entreefee.

De winkel moet worden ingericht volgens de huisstijl van de franchisegever, waardoor je beperkt kunt worden in jouw vrijheid van het ondernemerschap.

Hard en soft franchise

Franchise kent verschillende vormen. De twee belangrijkste zijn hard franchise en soft franchise.

Hard franchise

Hard franchise zegt het al: bij deze vorm gelden harde en gedetailleerde afspraken over alle onderdelen van de bedrijfsvoering. Alles is in het contract vastgelegd: het winkelconcept, de marketing en het assortiment van de diensten en producten.

Soft franchise

Bij soft franchise is de samenwerking een stuk flexibeler en vrijblijvender tussen de twee partijen. In vele gevallen kan de franchisenemer naar zijn/haar keuze een pakket diensten afnemen. Een voorwaarde hieraan is dat de producten worden ingekocht bij de franchisegever.

Wil je meer weten? In dit artikel lees je meer over franchisenemer worden. In de whitepaper die je hieronder kunt downloaden lees je ook meer over franchisen.

Agenda

Online
Online

Blog

De verborgen winst: waarom waarde belangrijker is dan de prijs

Joeri Goede

Als startende ondernemer kan het lastig zijn om de juiste prijs voor je product of dienst te bepalen. Je wilt niet te goedkoop zijn, maar je wilt ook jezelf niet uit de markt prijzen omdat je te duur bent. Vaak wordt de discussie gevoerd over kosten, prijs en waarde, drie begrippen die regelmatig door elkaar worden gehaald. In deze blog neem ik je mee hoe je hier als (startende) ondernemer mee om kunt gaan. 

Terug naar overzicht