Waar vind je de juiste informatie

Om de markt voor jouw product of dienst in kaart te kunnen brengen, onderzoek je allereerst de branche waarin je wilt gaan starten als ondernemer. De juiste informatie geeft een beeld van wat er in jouw sector speelt en van het verloop in de afgelopen jaren. Met deze informatie kun je ook ontdekken wat de vooruitzichten zijn. Hoe ziet de toekomst er voor deze branche uit? Hoe is het gesteld met de prijzen in de markt en waar moet je als startende ondernemer rekening mee houden? Raadpleeg hierbij zeker ook jouw potentiële opdrachtgevers. Zij werken al jaren in de branche en weten immers heel goed wat belangrijk is voor een starter en wat er speelt.

Branchegegevens

Om jou een handje te helpen bij dit marktonderzoek hebben we alle belangrijke informatie, branchegegevens en websites op een rijtje gezet. Klik op de beroepsgroep waarin je als ondernemer wilt gaan starten en vind nog meer handige informatie.

Brancheverengingen

In veel branches zijn inmiddels brancheverenging ontstaan ten behoeve van onder andere collectieve belangenbehartiging en informatiedeling. Gebruik onderstaande links om te achterhalen of er ook een verenging aanwezig is binnen de branche waarin jij gaat starten:

Vakbladen en vakbeurzen

Binnen de meeste branches worden vakbladen uitgegeven die waardevolle informatie bevatten over de laatste trends en ontwikkelingen. Voor het leggen van contacten met partijen die binnen jouw branche actief zijn kan je nagaan of er ook vakbeurzen worden georganiseerd. Een ideale plek om te netwerken en informatie te verzamelen.

Social media   

Ook social media is zeer geschikt om informatie uit de branche op te halen. Volg bijvoorbeeld een branchevereniging of toonaangevend bedrijf in jouw sector. Op LinkedIn heb je binnen veel vakgebieden bijvoorbeeld ook groepen waar interessante informatie wordt gedeeld.

Agenda

Online
Online

Blog

De verborgen winst: waarom waarde belangrijker is dan de prijs

Joeri Goede

Als startende ondernemer kan het lastig zijn om de juiste prijs voor je product of dienst te bepalen. Je wilt niet te goedkoop zijn, maar je wilt ook jezelf niet uit de markt prijzen omdat je te duur bent. Vaak wordt de discussie gevoerd over kosten, prijs en waarde, drie begrippen die regelmatig door elkaar worden gehaald. In deze blog neem ik je mee hoe je hier als (startende) ondernemer mee om kunt gaan. 

Terug naar overzicht