Als je ondernemer bent, kun je je aanmelden bij Google Mijn Bedrijf. Hiermee kun je een bedrijfspagina inrichten zodat je wordt gevonden in de zoekresultaten van Google. Je kent het vast: als je Googelt op ‘bouwbedrijf Utrecht’ vind je een aantal bedrijfsresultaten:
Hiermee kun je dus meer lokale en regionale klanten bereiken.Uit onderzoek blijkt dat het belangrijk is om in ieder geval onderstaande juist en volledig in te vullen op jouw bedrijfspagina op Google Mijn Bedrijf. Ook vermeldt Google zelf een lijst met basisrichtlijnen voor een goede representatie van je onderneming.
Let op: er gelden veel meer factoren dan enkel onderstaande. Zo is het belangrijk dat jouw eigen website ook goed SEO ingericht is, wordt je account opgeschort als je frauduleuze praktijken uitvoert en moet je bedrijf al opgericht en voor klanten geopend zijn.
Samengevat moet je in ieder geval denken aan onderstaande:
Denk daarbij aan je adres, telefoonnummer, openingstijden, website en e-mail. Belangrijk is hierbij ook dat jouw contactgegevens letterlijk overeenkomen met de gegevens op jouw website: ook op hoofdletters wordt gelet. Hoe dichterbij jouw adres bij degene die Googelt is, hoe hoger je in de zoekresultaten komt. Kortom: je komt hoger naar voren bij je buurman dan bij iemand die in een dorp verderop woont. Daarbij geldt ook dat een vast telefoonnummer hoger komt dan een 06-nummer.
Als je een restaurant hebt of dienstverlenend bedrijf (denk aan een kapsalon) kun je een menu toevoegen waarin je jouw producten of services vermeldt.
Vermeld bijvoorbeeld jouw bedrijfsnaam plús jouw product of dienst en plaatsnaam. Heet jouw bedrijf bijvoorbeeld ‘de Jong’ en ben je timmerman in Rotterdam, dan kom je hoger in de zoekresultaten als je als bedrijfsnaam ‘Timmerbedrijf de Jong Rotterdam’ invult. Probeer jouw product/dienst dus in je bedrijfsnaam terug te laten komen. Sla hierin niet door: als je bijvoorbeeld overdrijft door ‘Timmerbedrijf aannemer bouwbedrijf de Jong’ invult, krijg je straf van Google in de vorm van een penalty. Dan word je lager in de zoekresultaten gezet.
Hoe vollediger en ‘SEO-vriendelijker’ je website is, hoe hoger je in de zoekresultaten komt. Lees in het artikel ‘Hoe komt mijn website hoger in Google?’ hoe je jouw website SEO-proof maakt.
Als je je aanmeldt bij Google Mijn Bedrijf kun je een aantal categorieën kiezen die aansluiten bij jouw producten en/of diensten. Probeer specifiek te zijn: hoe meer het aansluit op de zoekopdracht, hoe hoger jij in de zoekresultaten komt. Hier kun je een handige lijst vinden waar je een bijpassende categorienaam bij jouw branche vindt.
En niet geheel onbelangrijk: zorg dat je je jouw bedrijfspagina verifieert. Als je je aanmeldt bij Google Mijn Bedrijf krijg je een code waarmee je jouw pagina verifieert.
We hebben natuurlijk allemaal wel eens een regenboog gezien. Een wonderlijk en kleurrijk fenomeen. Heel vaak wordt er bij het zien van een regenboog gezegd dat er een pot goud aan het einde te vinden is. Helaas is dit niet het geval. In deze blog leg ik uit wat het regenboogsyndroom inhoud en wat dit te maken heeft met het starten van een eigen bedrijf.