Het hebben of bouwen aan een goed netwerk is heel belangrijk voor startende ondernemers. Hoe groter en breder je netwerk hoe beter. Als je gaat starten als ondernemer komen er veel nieuwe zaken op je pad. Hulp uit je netwerk is hierbij onmisbaar, want de één beschikt bijvoorbeeld al over veel ervaring als ondernemer en de ander brengt je makkelijk in contact met de juiste persoon of organisaties. Een goed netwerk zorgt vaak ook voor een grotere klantkring. Netwerken is succesvol als er sprake is van het wederzijds geven en nemen van kennis, informatie en contacten.
Het is dus belangrijk om actief te gaan netwerken. Er zijn verschillende manieren waarop je dit kunt aanpakken, zowel online als offline. Het internet geeft jou de mogelijkheid om via forums en social media in contact te komen met mensen die je wellicht normaal niet zomaar tegen komt. Daarnaast kun je je aansluiten bij ondernemersverenigingen en netwerkclubs. Dit kan landelijk of regionaal, afhankelijk van bijvoorbeeld jouw doelgroep en/of producten en diensten.
Tijdens netwerkbijeenkomsten ontmoet je andere ondernemers en/of opdrachtgevers in levenden lijve. Ga ook al naar dit soort bijeenkomsten als je nog niet bent gestart. Gebruik dit soort netwerk dus ook voor marktonderzoek. Door met andere mensen over jou ideeën te praten krijgen je meer inzicht in de haalbaarheid van jouw plannen.
Stel vast wat je met jouw netwerk wilt bereiken. Maak jouw doelen concreet, alleen dan kun je gericht handelen. Zo maak je nieuwe contacten sneller concreet en wordt het sneller duidelijk wat deze voor jou kunnen betekenen en andersom.
Analyseer jouw bestaande netwerk, deze is vaak groter dan je denkt. Hieronder vallen vrienden en familie, maar bijvoorbeeld ook oud-collega’s, docenten, studiegenoten, contacten van jouw sportvereniging. Deze mensen hebben ook weer een netwerk, dus gebruik jouw huidige contacten om jouw netwerk verder uit te breiden.
Orden jouw contacten door duidelijk onderscheid te maken tussen mensen van bijvoorbeeld een sport, werkgever of opleiding. Zo heb je snel concreet voor welke vraagstukken je welke mensen of contactgroepen nodig hebt.
Start met jouw netwerk uitbouwen. Dit gaat veelal vanzelf doordat je misschien wel dagelijks nieuwe mensen ontmoet. Maar het is zeker verstandig om dit proces een handje te helpen. Dit kan zoals eerder aangegeven via on- en offline netwerken.
Blijf actief gebruik maken van jouw netwerk, en onderhoud deze goed. Zorg voor goed contact. Dat hoeft niet vaak, maar laat zo af en toe eens wat van je horen. Dat kan bijvoorbeeld door berichtgeving via social media, een e-mail of een telefoontje.
Geef ook iets terug of weg. Netwerken is geven en nemen. Help dus ook de mensen die bij jouw om hulp vragen en durf waar nodig ook iets weg te geven. Netwerken is namelijk veel saaien en later pas oogsten!
Netwerken wordt door veel startende ondernemers in eerste instantie als lastig ervaren, maar je zult zien dat het vooral een kwestie is van DOEN. Zorg dat je jezelf goed kunt presenteren. Jouw boodschap, uitstraling en opstelling zijn hierbij erg belangrijk. Als je de drempel over bent, is netwerken juist ontzettend leuk. Ga bijvoorbeeld naar borrels, congressen, seminars, trainingen en netwerkclubs en zorg dat je in gesprekken goed luistert en doorvraagt, zo kom je aan waardevolle informatie. Een goede netwerker luistert naar zijn gesprekspartner, kan zich inleven, kan snel verbanden leggen en een adviserende rol aannemen. Herken je jezelf hierin, maar voelt het netwerken toch niet helemaal natuurlijk? Volg dan eens een training om het netwerken onder de knie te krijgen.