Er komt heel wat kijken bij het starten van een eigen bedrijf. Een goed begin is het halve werk. In de rubriek Starter in beeld vertellen ondernemers in spé over hun ervaringen en uitdagingen bij het starten van een eigen bedrijf. In deze aflevering komt Wesley van Aelst aan het woord. De Brabantse ondernemer is samen met zijn broer Joery een onderscheidend en laagdrempelig bedrijf in hypotheken en verzekeringen gestart. “Wij bedienen onze klanten met onafhankelijk en persoonlijk advies, in begrijpelijke taal en met deskundige antwoorden waar ze echt iets mee kunnen.”
Kun je iets meer vertellen over jezelf? Wie ben je, waar kom je vandaan, wat is je werk- en studieachtergrond?
“Ik ben Wesley, 40 jaar oud en ik woon samen met Cindy en onze twee zoontjes Deyn (8) en Xef (5). Ik ben geboren en getogen in Ossendrecht, maar al weer ruim dertien woonachtig in een dorp verderop. In Hoogerheide, net onder Bergen op Zoom. Ik houd van voetbal, vroeger actief en tegenwoordig als kijker, evenals van fitness, mountainbiken, gezelligheid en eten met vrienden. En ik ga ook regelmatig naar een dancefestival. Ik heb Commerciële Economie gestudeerd aan de Avans Hogeschool in Breda en ik heb inmiddels veertien jaar ervaring in de financiële branche. De laatste zeven jaar ben ik als hypotheekadviseur werkzaam.“
Hoe en wanneer kwam je op het idee om voor jezelf te beginnen?
“Het idee om zelfstandig ondernemer te worden is eigenlijk afkomstig van mijn broer Joery. Hij was al werkzaam als zzp’er en hij wilde minder risico lopen als hij bijvoorbeeld geen opdrachten zou hebben. Ik was mijn werk als hypotheekadviseur totaal niet beu, maar dat gold wel voor het loondienstverband bij mijn werkgever en hoe die tegen de werkwijze van het bedrijf aankeek. Zodoende was de keuze snel gemaakt en zijn mijn broer en ik onze kracht en kennis gaan bundelen. Nu kunnen we de klant bedienen zoals we zelf graag willen. Met onafhankelijk en persoonlijk advies, in begrijpelijke taal en met deskundige antwoorden waar onze klanten echt iets mee kunnen.”
Hoe ben je begonnen? Heb je veel onderzoek gedaan, hulp gevraagd, een duidelijk stappenplan gemaakt?
“We hebben eerst onderzocht of een franchiseformule iets voor ons was. Het nadeel van deze ondernemingsvorm is dat het bedrijf dan niet helemaal van jezelf is en je ook niet volledig je eigen visie en missie kunt bepalen. Wij zijn vervolgens met collega-ondernemers gaan praten om te horen waar zij tegenaan liepen en hoe goed een en ander realiseerbaar is. Hierna hebben we met de hulp van Het Startersloket een ondernemingsplan geschreven om vooral onze visie en missie uit te werken en onze doelgroepen te bepalen. Daarnaast hebben we een dynamisch stappenplan opgesteld om in logische volgorde goed voorbereid van start te kunnen gaan.“
Hoe ben je tot je bedrijfsnaam gekomen? Kun je iets meer vertellen over wat je doet? Hoe ziet een werkdag er voor je uit?
“Wij hebben aan vrienden en familie gevraagd om mee te denken over onze bedrijfsnaam. Zij kennen ons goed en ze weten wat bij ons past. Uiteindelijk kwam een schoonzus met de winnende naam: Vraeg Van Aelst. De ꞌaeꞌ in onze achternaam keert terug in ꞌVraeg’ én in onze vijf klantbeloftes die we hanteren om onze missie kracht bij te zetten. We hebben bewust onze achternaam in de bedrijfsnaam opgenomen, omdat het een bekende naam in onze regio is. We komen hier beiden vandaan en we zijn nog altijd in het sociaal-maatschappelijke en sportieve leven actief in de dorpskernen.”
“Ik ben momenteel veel bezig met hypotheekadvies voor starters, doorstromers, oversluiters en ophogers, zowel voor particulieren als ondernemers die een particulier object willen kopen. Joery is hoofdzakelijk bezig met verzekeringsadvies. Dit doet hij voor particulieren, maar de nadruk ligt op het zakelijk verzekeren. Hiervoor komen we vaak bij de mensen thuis over de vloer of op de zaak. De klant mag het contactkanaal kiezen.”
Wat is de grootste drijfveer geweest bij het voor jezelf beginnen? En waar liep je tegenaan in de beginperiode?
“Mijn grootste drijfveer was om het samen met mijn broer te gaan doen. We denken hetzelfde over hoe klanten het beste kunnen en willen worden bediend en hoe je daarmee steeds weer het verschil kan maken. We liepen er in het begin tegenaan dat er veel moest worden georganiseerd en geregeld om daadwerkelijk aan de slag te gaan met de hoofdzaken, in plaats van de bijzaken. Daarnaast is een goede positionering in de markt belangrijk, met communicatiemiddelen die hierop aansluiten. We hebben daarvoor een bureau in de arm genomen, dat ons daarbij goed geholpen heeft.”
Wie zijn je klanten? Richt je je op een specifieke doelgroep of nichemarkt? En hoe zorg je voor meer naamsbekendheid?
“Bij de hypotheken richten we ons op de starters, doorstromers, oversluiters en verhogers die graag bij de hand willen worden genomen en begrijpelijk en duidelijk hypotheekadvies wensen, maar ook verwachten dat er in het hele proces van een woning kopen wordt meegedacht. Bij het verzekeren ligt de nadruk op zakelijk verzekeren. Hierin zijn we sterk op het agrarisch vlak en MKB-kleinbedrijven tot ongeveer 10 fte.”
“Om onze zichtbaarheid en naamsbekendheid te vergroten, hebben we een mooie website met SEO-zoekwoorden laten ontwikkelen. We hebben een flyeractie gelanceerd, met huis-aan-huis verspreiding in de hele gemeente Woensdrecht. Verder gaan we netwerkevenementen af en zijn we bij lokale (sport)activiteiten aanwezig. We gebruiken voornamelijk LinkedIn als social-mediakanaal en we laten onze klanten Google reviews schrijven.”
Waarin onderscheid jij je van de concurrentie? Waarom moeten klanten bij jou komen?
“Vraeg Van Aelst is dé partner voor alle hypotheek- en verzekeringsvraagstukken. Het is onze missie om hypotheken en verzekeringen leuk te maken. Ja, dat is echt mogelijk. Door ingewikkelde en stoffige materie te vertalen naar begrijpelijke taal, zorgen we voor rust en vertrouwen bij onze klanten. We bouwen aan vriendschappen en creëren relaties voor het leven en zorgen zo voor laagdrempelige contactmomenten. Dit doen we met 5 kernwaardes: Toegankelijk, Duidelijk communiceren, Humor, Persoonlijk, Behulpzaam.”
Heb je wel eens getwijfeld aan het ondernemerschap? Zo ja, op welke punten en welke momenten? Zo nee, waarom niet?
“Ik heb vooraf licht getwijfeld. Ik had een goed inkomen en ik heb een gezin met twee jonge kinderen om voor te zorgen. Er moet wel brood op de plank komen. Daarnaast is de huizenmarkt momenteel erg bijzonder en deze markt zat in een dip toen we van start gingen. Maar met een goede voorbereiding en onze kennis en kunde moet het goedkomen. Wij hebben ook een mooi netwerk waar we uit kunnen putten. Je kunt altijd wel redenen verzinnen om het niet te doen, maar dan zal je als ondernemer nooit kunnen starten.”
Wat zijn volgens jou de mooiste en minder mooie kanten van het ondernemerschap?
“Het mooie van het zelfstandig ondernemerschap is dat je klanten kunt helpen en bedienen zoals je dat zelf graag wilt. Je kunt ze de aandacht en tijd geven die ze verdienen, zonder dat er bepaalde stakeholders louter naar cijfers en inkomsten kijken. Daarnaast heb je veel vrijheid in hoe je alles wilt invullen, al moet je je ook realiseren dat je als ondernemer nooit echt vrij bent. Ondernemer ben je 24 uur per dag. Je hebt geen zekerheid dat op elke 24e van de maand een X-bedrag op je bankrekening wordt bijgeschreven. Je moet goed voor jezelf zorgen als je kijkt naar eventuele arbeidsongeschiktheid en pensioenopbouw. Een financiële achtervang moet je zelf regelen en bekostigen.”
Waar ben je het meest trots op?
“Dat ik het bedrijf samen met mijn broer run en we samen een erg goede basis hebben gelegd. We hebben een start gemaakt waar we op voorhand voor hadden getekend.”
Wat wil je over 5 jaar zakelijk bereikt hebben?
“Vele tevreden klanten die ons aanbevelen en andere klanten aanbrengen en die graag bij elke belangrijke stap of fase in hun leven bij ons terugkomen. Daarnaast willen we graag een fysiek kantoor hebben.”
Wat is jouw tip voor andere startende ondernemers?
“Een goed begin is het halve werk. Zorg dat je goed naar je sterke punten kijkt en probeer je daarmee te onderscheiden in de markt. Stem je doelgroep daar ook op af en focus je op deze doelgroep.”
“Voor wat betreft het starten van een eigen bedrijf: je kunt altijd redenen verzinnen om het niet te doen, maar kijk naar de redenen waarom je het wél zou doen en ga daarmee aan de slag. Houd daarbij de Golden Circle van Simon Sinek – waarmee je in kaart brengt met wat, hoe én waarom jouw bedrijf zich onderscheidt van andere organisaties – in gedachten.”
Meer weten over Vraeg Van Aelst? Je vindt via onderstaande knop meer informatie over het bedrijf van Wesley en Joery van Aelst en hun werkzaamheden op het gebied van hypotheken en verzekeringen.
Wij zijn continu op zoek naar leuke verhalen van enthousiaste startende ondernemers.
Vertel jij graag meer over jouw bedrijf? Vul dan onderstaande vragenlijst in. Na ontvangst zal onze redacteur contact opnemen voor de uiteindelijke plaatsing op het Startersloket van deze gemeente.